Sabtu, 28 Februari 2015

Wajarkah pemansuhan peperiksaan UPSR dan PMR?

Salam sejahtera buat sobat semuanya, semoga selalu diberi kebahagiaan dan kesejahteraan yang abadi. Hari ini kita akan mencoba membahas tentang Wajarkah pemansuhan peperiksaan UPSR dan PMR?."Terlebih dahulu, ramai yang mengatakan bahawa Sistem Pendidikan di Malaysia adalah terlalu berorientasikan peperiksaan untuk mengukur kejayaan seseorang pelajar. Adakah ianya betul? Oleh itu, wajarkah pemansuhan peperiksaan UPSR dan PMR?
Menteri Pelajaran Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan yang berkemungkinan kementerian akan memansuhkan peperiksaan UPSR dan PMR. Cadangan itu dibuat berikutan pandangan yang kaedah pelaksanaan atau sistem pendidikan negara masa kini terlalu berorientasikan peperiksaan berbanding ke arah pencapaian Falsafah Pendidikan Negara dan matlamat Kurikulum Sekolah Rendah/Menengah itu sendiri hingga menyebabkan matlamat melahirkan modal insan serba boleh yang mempunyai keterampilan tinggi gagal dicapai.
Pada pandangan saya sendiri, pendidikan di negara kita bukanlah terlalu berorientasikan peperiksaan seperti mana ramai pihak bahaskan. Peperiksaan seperti UPSR, dan PMR itu perlu untuk memastikan pelajar terus bermotivasi dan belajar bersungguh-sungguh. Peperiksaan semua itu boleh dijadikan kayu ukur setakat mana kefahaman seseorang pelajar tersebut , bukanlah hanya dipandang sebagai pengukur kejayaan. UPSR dan PMR boleh dijadikan salah satu faktor anjakan paradigma oleh pelajar untuk menjadi lebih baik di masa hadapan.�

"
Source : http://rocketnmoon.blogspot.com/2012/05/wajarkah-pemansuhan-peperiksaan-upsr.html

         Demikianlah kupsan kita tentang Wajarkah pemansuhan peperiksaan UPSR dan PMR? ini, semoga bermanfaat dan menambah pengetahuan para pembaca. Saya mohon maaf apabila ada kesalahan ejaan dalam penulisan kata dan kalimat yang kurang jelas, dimengerti, dan lugas.Karena saya hanyalah manusia biasa yang tak luput dari kesalahan Dan saya juga sangat mengharapkan saran dan kritik dari para pembaca. Sekian penutup dari saya semoga dapat diterima di hati dan saya ucapkan terima kasih yang sebesar-besarnya.



Video yang berkaitan dengan Wajarkah pemansuhan peperiksaan UPSR dan PMR?


0 comments:

Posting Komentar