Sabtu, 14 Maret 2015

SUJUD TILAWAH & SUJUD SYUKUR (PART 1)

Jumpa lagi dengan saya ya Sobat semua !, dan pastinya Sobat semua dalam keadaan bahagia. Kali ini kita akan membahas mengenai SUJUD TILAWAH & SUJUD SYUKUR (PART 1)."


SUJUD TILAWAH DAN SUJUD SYUKUR


Rahmat Allah sangat luas meliputi tiap-tiap sesuatu. Kerana itulah juga peluang untuk mendapatkan ganjaran pahala adalah sangat banyak dan terbuka luas dengan melakukan ibadat wajib ataupun sunat, sehingga setengah-setengah ibadat itu kerjanya sedikit, tetapi ganjaran pahalanya sangat banyak, tidak terkira. Itulah rahmat Allah kepada hambaNya. Oleh yang demikian sayugia jangan dilepaskan peluang untuk beribadat, sementara umur dan kesempatan masih ada.

Berhubung dengan ibadat wajib, kita tidak ada pilihan. Ia mesti di tunaikan, jika ditinggalkan adalah berdosa. Adakalanya diturunkan balasan azab di dunia lagi sebelum diperkirakan di akhirat. Lebih jauh dari itu, sesiapa yang mengingkari hukum sesuatu yang diwajibkan yang disepakati ulama tentang wajibnya itu terkeluarlah ia daripada agama Islam iaitu menjadi murtad, wal�iyadzubillah.

Manakala dalam ibadat sunat pula walaupun ia merupakan ibadat pilihan, namun jangan dilepaskan peluang untuk melaksanakannya. Kerana dengan melaksanakannya bererti kita telah menghidupkan sunnah Baginda Rasulullah Shallallahu �alaihi wasallam, seterusnya kita tergolong daripada orang-orang yang mencintai Baginda Shallallahu �alaihi wasallam.

Mengamalkan apa jua perkara ibadat itu ianya perlu bersandarkan kepada kehendak syara� dari segi rukun, syarat dan caranya supaya apa yang kita lakukan itu tepat dan betul menurut apa yang syara� kehendaki semoga diterima Allah amalan kita itu dan seterusya mendapat ganjaran yang dijanjikanNya.

Adapun di antara cara mengabdikan diri kepadaNya ialah dengan melakukan sujud. Sujud itu ada ketikanya dihukumkan wajib seperti sujud dalam sembahyang kerana ia merupakan rukun. Tidak sah sembahyang jika ditinggalkan dengan senghaja. Ada pula ketikanya sujud itu hukumnya sunat seperti sujud sahwi, sujud tilawah dan sujud syukur.

Banyak hadis yang mengkhabarkan kepada kita akan kelebihan sujud ini. Di antara hadis- hadis itu adalah seperti berikut:

Nabi bersabda kepada Tsauban maula Baginda yang maksudnya :

�Engkau perbanyakkanlah bersujud kerana Allah. Sesungguhnya jika engkau bersujud kerana Allah, Allah akan mengangkat darjatmu dengan sujudmu itu dan akan menghapuskan dosamu dengan sebab sujudmu itu�

(Hadis riwayat Muslim)

Sabda Baginda lagi yang ditakhrijkan oleh Imam Muslim yang maksudnya :

�Sesunguhnya saat yang paling hampir di antara hamba dan Allah Ta�ala pada masa ia sedang bersujud�.

Memandangkan kepada kepentingan sujud bagi kita dan tinggi nilainya di sisi Allah maka Irsyad Hukum kali ini akan menghuraikan beberapa panduan mengenai dengan melaksanakan sujud tilawah dan sujud syukur.

APAKAH SUJUD TILAWAH ITU ?

Sujud tilawah ialah sujud kerana membaca atau mendengar ayat al-Qur�an yang disunatkan padanya sujud.

Ini bermakna sujud tilawah itu merupakan di antara adab-adab ketika membaca al-Qur�an. Di samping sujud tilawah ketika membaca atau mendengar ayat �sajdah�, ada juga tuntutan-tuntutan lain yang sunat dilakukan ketika kita membaca al-Quran umpamanya:

1. Apabila membaca ayat yang mengandungi rahmat Allah maka disunatkan memohon rahmat Nya seperti mengucapkan:

Ertinya: �Ya Allah, ampuni aku dan rahmatilah aku�

2. Apabila membaca ayat yang mengandungi azab atau siksaan maka disunatkan pula memohon perlindungan daripada azab Allah dengan mengucapkan zikir seperti berikut:

Ertinya: �Ya Allah, lindungilah aku daripada azab api neraka�

3. Apabila membaca ayat tasbih iaitu yang mengandungi pujian kepada Allah umpamanya ayat adalah disunatkan bertasbih seperti mengucapkan:

Ertinya: �Maha suci Allah�

4. Ketika membaca ayat 40 dari surah Al-Qiyamah dan ayat terakhir daripada surah Al-Tin adalah disunatkan membaca setelah itu dengan zikir:

Ertinya: �Ya, Benar! Saya adalah dari kalangan orang yang menjadi saksi ke atas perkara itu (Allah itu berkuasa menghidupkan orang yang mati,iaitu jawapan bagi ayat / Allah itu adalah hakim yang paling adil , iaitu jawapan bagi ayat

5. Apabila membaca ayat 40 Surah Al-Mursalat adalah di sunatkan untuk menyebut selepas itu dengan zikir:

Ertinya: �Kami beriman dengan Aِllah�

Semua perkara di atas sunat dilakukan oleh setiap pembaca al-Quran, termasuk imam dan juga orang yang bersembahyang secara bersendirian kerana mendengar bacaannya sendiri. Begitu juga makmum sunat ke atasnya berbuat demikian kerana mendengar bacaan imamnya atau bacaannya sendiri. Zikir-zikir kerana ayat tertentu itu adalah dibaca secara jahar (dinyaringkan) sama ada imam, makmum dan juga orang bersembahyang secara bersendirian pada sembahyang yang disunatkan menyaringkan bacaan padanya.

Perlu juga diambil perhatian bahawa lafaz zikir itu apabila di dalam sembahyang mestilah diucapkan dengan bahasa Arab dan tidak harus bahkan batal sembahyang jika dilafazkan dengan bahasa Melayu atau lainnya selain daripada bahasa Arab.

Jika perkara-perkara yang tersebut di atas ditinggalkan, tidaklah ia membatalkan sembahyang serta tidak dituntut untuk melakukan sujud sahwi kerana ia hanyalah merupakan sunat hai�at.

Begitu juga sunat hukumnya mengucapkan zikir-zikir tersebut di atas ketika di luar sembahyang apabila mendengar ayat-ayat yang telah dijelaskan tadi.


"
Source : http://mohamadsyahmiharun.blogspot.com/2008/11/sujud-tilawah-sujud-syukur-part-1.html

         Demikianlah yang dapat kami sampaikan mengenai SUJUD TILAWAH & SUJUD SYUKUR (PART 1) yang menjadi bahasan kita kali ini, tentunya banyak kekurangan dan kelemahan kerena terbatasnya pengetahuan saya dan banyak berharap kepada para pembaca yang budiman untuk memberikan kritik saran kepada saya. Semoga tulisan ini dapat bermanfaat bagi saya khususnya dan para pembaca. Aamiin !

Hoki Daerah 2012

Selamat berjumpa lagi dngan saya sobat semua, semoga sobat semua dalam suasana yang berbahagia dan sejahtera. Marilah sejenak kita merenungkan tentang Hoki Daerah 2012."6hb hingga ke 8hb Februari 2012, di padang SMK Bukit Mentok. Walaupun tidak menang dalam peringkat PKG maka saya dengan ini membuat sukarela ...5 pemain dari SK Seberang Tayor diimport dan digunakan khidmat mereka sebaik mungkin oleh SK Cheneh Baru 2, Kemaman.

Mereka yang diimport tahun ini ialah :
1. Ayuni
2. Naima
3. Surina
4. Adibah
5. Diana

Dari kiri: Adibah, Ayuni, Surina, Diana dan Naima.




"
Source : http://skseberangtayorkemaman.blogspot.com/2012/02/hoki-daerah-2012.html

         Demikianlah kupsan kita tentang Hoki Daerah 2012 ini, semoga bermanfaat dan menambah pengetahuan para pembaca. Saya mohon maaf apabila ada kesalahan ejaan dalam penulisan kata dan kalimat yang kurang jelas, dimengerti, dan lugas.Karena saya hanyalah manusia biasa yang tak luput dari kesalahan Dan saya juga sangat mengharapkan saran dan kritik dari para pembaca. Sekian penutup dari saya semoga dapat diterima di hati dan saya ucapkan terima kasih yang sebesar-besarnya.

Noves seq��ncies del genoma hum�

Salam persaudaraan buat sobat blogger semua, harapan saya semoga sahabat semua selalu dalam keadaaan yang makmur dan sejahtera. Kali ini kita akan membuka tema tentang Noves seq��ncies del genoma hum�."
Nuevas secuencias del genoma: un asi�tico, un africano y una enferma leucemia

Tres nuevas secuencias del genoma humano se presentan esta semana en la revista brit�nica "Nature"

Madrid.(EFE).- Tres nuevas secuencias del genoma humano se presentan esta semana en la revista brit�nica "Nature". Dos de ellas proceden de dos individuos sanos -uno de origen africano y otro de origen asi�tico- y la tercera, de una paciente con leucemia.
El primer proyecto de secuenciaci�n del genoma humano se complet� en 2004. El Consorcio Internacional de Secuenciaci�n del Genoma Humano emple� varios a�os en leer las tres mil millones piezas que lo componen -esto es, nucle�tidos o bases- con un coste que rond� los 300 millones de d�lares.

Los avances tecnol�gicos en los �ltimos a�os han permitido mejorar el rendimiento de la secuenciaci�n, m�s r�pida y m�s precisa, y reducir el precio. Diez millones de d�lares le cost� a J. Craig Venter, fundador de Celera Genomics -la compa��a estadounidense que emprendi� su propio proyecto de secuenciaci�n- secuenciar su propio genoma en 2007.

Los tres trabajos que hoy se publican han empleado la misma t�cnica y han contando con la ventaja de disponer de una secuencia patr�n de referencia, obtenida en los proyectos anteriores -el �ltimo, la secuenciaci�n del genoma de James D. Watson, codescubridor de la estructura del ADN- con la que comparar los datos de estos individuos.

La t�cnica en cuesti�n recibe el nombre de secuenciaci�n masiva en paralelo y permite distinguir hasta cuatro millones de variaciones individuales simples, que afectan a una sola base, conocidas como SNPs (siglas en ingl�s de "single nucleotide polymorphisms"), y centenares de miles de variaciones gen�ticas de mayor tama�o. Con el nuevo sistema de secuenciaci�n, que ha desarrollado la empresa estadounidense Illumina, el Genome Analyser, es posible completar la lectura del genoma de un individuo en un plazo de ocho semanas y por menos de 500.000 d�lares.

El Consorcio Internacional present� en junio de este mismo a�o el proyecto 1000 Genomas, con un objetivo claro: conseguir un mapa m�s detallado de la variaci�n gen�tica humana entre individuos y poblaciones.

Todos los genomas secuenciados hasta el momento eran de individuos de procedencia europea, as� que en esta ocasi�n la atenci�n se ha centrado en personas de otros or�genes: un hombre nigeriano de etnia Yoruba y un individuo chino de etnia Han.

La fracci�n de informaci�n que nos distinguen a unos de otros o a unas etnias de otras es m�nima, menos de un 1%. Conocerla es importante pues es ah� donde pueden residir nuestras diferencias en cuanto a la susceptibilidad a enfermedades, la respuesta a los f�rmacos o los factores ambientales.

La potencia del Genome Analyser (con �l se pueden leer hasta ocho gigabases por semana) y su coste, m�s asequible, ha hecho que su aplicaci�n en el campo de la investigaci�n biom�dica no se haya hecho esperar.

Un equipo de la Escuela de Medicina de la Universidad de Washington en San Luis (EEUU) ha secuenciado y comparado el genoma de c�lulas sanas y c�lulas cancerosas de una mujer con leucemia mieloide aguda (LMA), un tipo de c�ncer en la m�dula �sea que interfiere en la formaci�n de las c�lulas sangu�neas.

As� han conseguido descubrir diez variaciones en el ADN de las c�lulas cancerosas -respecto a la secuencia "sana"- relevantes en el desarrollo de la LMA, ocho de ellas en genes que hasta ahora no se hab�an relacionado con este tipo de c�ncer y �nicas en esta mujer.

Samuel Levy y Robert L. Strausberg, ambos investigadores en el Instituto J. Craig Venter en Rockville (EEUU), hablan sobre estos avances en el mismo n�mero de "Nature". Se�alan que el r�pido desarrollo de las tecnolog�as de secuenciaci�n permitir�n en poco tiempo la mejor manera de comprender la complejidad de la biolog�a y la enfermedad humanas. Para ellos, "esto es s�lo el principio de la era del genoma individual"."
Source : http://cratil.blogspot.com/2008/11/noves-seqncies-del-genoma-hum.html

         Sekian bahasan tentang Noves seq��ncies del genoma hum� ini dan penutup dari saya semoga berkenan di hati dan kami ucapkan terima kasih yang sebesar-besarnya.

Yesus Pokok (Lirik & Chord)

Salam persaudaraan buat sobat blogger semua, harapan saya semoga sahabat semua selalu dalam keadaaan yang makmur dan sejahtera. Kali ini kita akan membuka tema tentang Yesus Pokok (Lirik & Chord)."Worship Generation

Dm������������������ Bb
Hoooo� Hoo uooow (4x)

F�� C������ Bb
Yesus Pokok
F���� Am����� Bb
Kita carangNya
Bb�� ���������������� � ����� C
Tinggallah didalamNya hooo
Bb������������ � ������������ C
Tinggallah didalamNya hooo
Bb��������������������� � ��� C
Tinggallah didalamNya
��������������������� �� F������ Cm - F
Pasti kau berbuah�

Chorus:

Bb������ C�������� Am������ � � Dm
Yesus cinta ku� ku cinta kau
Bb������ C����������� F
Yesus cinta semua
Bb������ C�������� Am���� � ����� Dm
Yesus cinta ku� ku cinta kau

Bb���������������� � �������� C
Tinggallah didalamNya hooo
Bb������������������ � ������ C
Tinggallah didalamNya hooo
Bb�������������������� � ���� C
Tinggallah didalamNya
���������������������� F
Pasti kau berbuah�

by: Ober

"
Source : http://remajadalamterang.blogspot.com/2014/11/yesus-pokok-lirik-chord.html

         Kiranya cukup sampai disini sedikit ulasan tentang Yesus Pokok (Lirik & Chord) yang dapat saya sampaikan. Untuk segala kesalahan dan tutur kata yang kurang berkenan dihati sobat semua, baik yang saya sengaja maupun tidak, saya mohon maaf yang sebesar-besarnya.

Resep Membuat Kue Sarang Semut Wenak

Selamat bertemu kembali Sobat semua !, saya harap Sobat semua masih dalam keaadaan sehat dan bahagia. Dalam kesempatan ini kita akan mengupas tentang Resep Membuat Kue Sarang Semut Wenak."
Resep Membuat Kue Sarang Semut Wenak - Kue ini biasa disebut juga Bolu Karamel ya bentuknya yang berlubang kecil sehingga kebanyakan orang menyebutnya dengan kue sarang semut. Dan kali ini kita mencoba membahas proses pembuatannya, berikut adalah resep serta cara membuatnya sobat blogger.


Resep Membuat Kue Sarang Semut Wenak:

Bahan kue :
  • 150 gram tepung proteinsedang
  • 150�gram�susu kental manis
  • 100�gram�margarin, lelehkan
  • 400�gram�gula pasir
  • � sendok teh garam
  • 400 ml air
  • 85�gram�maizena
  • 1 sendok teh soda kue
  • 6 butir telur

Cara membuat :
  1. Gosongkan gula pasir lalu masukkan air. Aduk sampai larut, laludinginkan (ukur 500 ml)
  2. Kocok lepas telur dangaram. Masukkan tepung terigu, maizena dan soda kue sambil diayak dandiaduk rata bergantian dengan karamel.
  3. Tambahkan margarindan susu kental manis, lalu aduk rata
  4. Tuang di loyang tulban yang telah diolesi margarin dan ditabur tepung
  5. Oven 0 menit dengan api bawah suhu api bawah 150 derajat celcius sampai matang.
Untuk 1 loyang.
Bagaimana sobat, anda tertarik untuk membuatnya? Sekian sob dari kami terimakasih.
"
Source : http://berbagairesepmakanankita.blogspot.com/2013/06/resep-membuat-kue-sarang-semut-wenak.html

         Akhirnya tiada kata yang paling indah kecuali puji syukur alhamdulillah pada Allah atas berjuta nikmat yang tercurah pada kami. Semoga dengan kupasan tentang bahasan ini bisa memberikan nilai dan kesungguhan dalam belajar. Mungkin cukup sekian yang dapat saya sampaikan mengenai Resep Membuat Kue Sarang Semut Wenak, ada kurang lebihnya serta kesalahan ucap baik yang saya sengaja atau tidak, saya mohon maaf.

soal sikap positif dan negatif

Salam hangat buat Sobat semua !, saya slalu berdo'a smoga Sobat semua akan slalu bahagia dan sehat slamanya. Berikut ini kita akan membicarakan tentang soal sikap positif dan negatif."soal sikap positif dan negatif


  1. Tidak memaksakan kehendak orang lain untuk memilih agama lain merupakan sikap positif pancasila sebagai ideologi terbuka pada sila ke . . .

���� � � � � � ��� a.������ sila ke 1
��� � � � � � �� � b.����� sila ke 2
������������������ c.������ sila ke 3
������������������ d.����� sila ke 4
������������������ e.������ sila ke 5
���������� 2. Sikap positif yang tidak terkandung dalam sila ke-5 adalah ....
a.������ � � � � � � a. � menghargai hasil karya orang lain
b.������� � � � � �� b. � melaksanakan hidup sederhana
c.������ � � � � � � c.�� menerapkan keadilan bagi sesama
d.������ � � � � � � d.� mengupayakan kesejahteraan rakyat
�������������� e.�� menyayangi sesama manusia

� � � � �� 3.� Mengakui dan menghargai keberadaan orang lain termasuk sikap positif pancasila pada sila ke..
������������������ a.������ sila ke 1
������������������ b.����� sila ke 2
������������������ c.������ sila ke 3
������������������ d.����� sila ke 4
������������������ e.������ sila ke 5

���������� 4.Di bawah ini yang termasuk sikap negatif terhadap pancasila sebagai ideologi terbuka, kecuali..
����������������� a.������ melakukan diskriminasi terhadap sesama
����������������� b.����� mencapai musyawarah mufakat
����������������� c.������ melakukan demonstrasi yang tidak sesuai dengan aturan-aturan hukum
����������������� d.����� saling memaksakan kehendak
����������������� e.������ mementingkan kepentingan pribadi dari pada kepentingan umum

.������������������ 5. Dian setiap di kelas selalu tidak nyaman karena teman-temannya mendiskriminasi Ani karena�� dia miskin. Hal tersebut merupakan pengamalan negatif pada sila ke . . .
������������������ a.������ sila ke 1
������������������ b.����� sila ke 2
������������������ c.������ sila ke 3
������������������ d.����� sila ke 4
������������������ e.������ sila ke 5

���������� 6.Kemanusiaan merupakan suatu amalah dari sila ke . . .
������������������ a.�������� 1
������������������ b.�������� 2
������������������ c.�������� 3
������������������ d.������� 4
������������������ e.�������� 5
��������� 7.����� Musyawarah untuk mencapai sebuah . . .
����������������� a.������ mufakat
����������������� b.����� perselisihan
����������������� c.������ hadiah
����������������� d.����� pertikaian
����������������� e.������ hasil
��������� 8.Mengakui persamaan derajat adalah pengamalan sila ke . . .
������������������ a.�������� 1
������������������ b.�������� 2
������������������ c.�������� 3
������������������ d.������� 4
������������������ e.������� 5

��������� 9.Contoh sikap positif terhadap pancasila sebagai ideologi terbuka adalah . . .
������������������ a.�������� menerima masuknya nilai-nilai lain yang dapat memperkaya Pancasila sebagai Ideolgi terbuka
������������������ b.�������� melakukan demonstrasi yang melanggar hukum
������������������ c.�������� saling menjatuhkan antar sesama
������������������ d.������� selalu mementingkan kepentingan pribadi
������������������ e.�������� saling memaksakan kehendak orang lain
�������� 10.Contoh sikap positif terhadap pancasila sebagai ideologi terbuka adalah . . .
������������������ a.�������� menjatuhkan bangsanya sendiri
������������������ b.�������� menjadikan Pancasila sebagai pemaksaan kehendak
������������������ c.�������� lebih menyukai budaya luar
������������������ d.������� menganggap bahawa Pancasila itu tidak penting
������������������ e.�������� cinta tanah air
��������� 11.Contoh sikap negatif terhadap pancasila sebagai ideologi terbuka adalah . . .
������������������ a.�������� menjalankan kewajiban sebagai warga Indonesia
������������������ b.�������� turut mempertahankan kelestarian ideologi pancasila
������������������ c.�������� menolak ideologi lain yang bertentangan dengan ideologi pancasila
������������������ d.������� melakukan tindakan asusila ke orang lain
������������������ e.�������� menggunakan produk dalam negeri
���������� 12.Contoh sikap negatif terhadap pancasila sebagai ideologi terbuka adalah . . .
������������������ a.�������� menjadikan Pancasila sebagai pandangan hidup bangsa
������������������ b.�������� mengharuskan seseorang yang beragama lain untuk masuk ke agama islam
������������������ c.�������� memberikan kebebasan orang lain memeluk agama lain dan keyakinan
������������������ d.������� menjadikan Pancasila sebagai ideologi terbuka yang berwibawa
������������������ e.�������� menjadikan pancasila sebagai panutan dalam menyaring budaya-budaya asing

����� 13. Keselamatan bangsa dan negara di atas kepentingan pribadi atau golongan merupakan perwujudan sila . . . .
����������� a.������ Ketuhanan Yang Maha Esa
������������������ b.����� Kemanusiaan yang. adil dan beradab
������������������ c.������ Persatuan Indonesia
������������������ d.����� Kerakyatan yang dipimpin oleh hikmat kebijaksanaan dalam permusyawaratan/perwakilan
����������������� e.������ Keadilan sosial bagi seluruh rakyat Indonesia
���� 14. Salah satu bentuk pengamalan sila Kemanusiaan yang adil dan beradab ialah....
����������� a.������ menghargai hasil karya orang lain
����������������� b.����� menghormati hak orang lain
����������������� c.������ menolong orang lain agar mampu berdikari
����������������� d.����� rela berkorban demi kepentingan bangsa
����������������� e.������ berani membela kebenaran dan keadilan
����������� 15. Pengakuan persamaan derajat, hak dan kewajiban antara sesama manusia merupakan salah satu penjabaran nilai sila....
����������������� a.������ Ketuhanan Yang Maha Esa
����������������� b.������ Kemanusiaan yang adil dan beradab
����������������� c.����� Persatuan Indonesia
����������������� d.����� Kerakyatan yang dipimpin oleh hikmat kebijaksanaan dalam permusyawaratan/perwakilan
����������������� e. ������ Keadilan sosial bagi seluruh rakyat Indonesia��
��������� 16. Contoh upaya penerapan nilai kepribadian bangsa Indonesia berdasarkan sila pertama Pancasila adalah ....
����������������� a.������ melestarikan gotong royong dan kerja sama
����������������� b.����� memupuk diri dengan akhlak yang baik
����������������� c.������ membantu teman-teman di sekolah
����������������� d.����� mendisiplinkan diri waktu belajar
����������������� e.����� menegakkan ajaran agama dengan segala cara
���� 17. Pohon Beringin merupakan lambang pada ruang perisai Pancasila yang melambangkan sila...
a.Pertama
b.Kedua
c.Ketiga
d.Keempat
����������� e. Kelima
� �� 18. Menghargai pendapat orang lain merupakan perwujudan dari sila....
����������� a. satu
����������� b. dua
����������� c. tiga
���������� d. empat
���������� e. lima


���������� 19.Contoh sikap negatif terhadap pancasila sebagai ideologi terbuka adalah . . .
����������������� a.�������� menjalankan kewajiban sebagai warga Indonesia
����������������� b.�������� turut mempertahankan kelestarian ideologi pancasila
����������������� c.�������� menolak ideologi lain yang bertentangan dengan ideologi pancasila
���������������� d.������� melakukan tindakan asusila ke orang lain
���������������� e.�������� menggunakan produk dalam negeri
��������� 20.Pernyataan yang bukan contoh perilaku konstitusional dalam kehidupan berbangsa dan bernegara adalah ....
�������������� a.������ mengikuti pemilu secara jujur
�������������� b.����� melakukan demonstrasi secara anarkis
�������������� c.������ melakukan musyawarah untuk mencapai mufakat
������������� d.����� rela berkorban untuk kepentingan bangsa
������������� e.������ menghormati pendpat orang lain

���� �� 21.Dibawah ini yang termasuk pengamalan pancasila sila ke 4 adalah . . .
�������������� a.�������� melaksanakan kewajiban dalam keyakinannya terhadap Tuhan Yang Maha Esa
�������������� b.�������� memperlakukan manusia/orang lain sesuai dengan harkat dan martabatnya sebagai makhluk ciptaan Tuhan Yang Maha Esa.
������������� c.�������� sanggup dan rela berkorban untuk kepentingan bangsa dan negara jika suatu saat diperlukan.
����������� d.������� mengutamakan musyawarah mufakat dalam setiap mengambil keputusan untuk kepentingan bersama.
������������ e.�������� mengembangkan sikap gotong royong dan kekeluargaan dengan lingkungan masyarakat sekitar.
������� 22.Dibawah ini yang termasuk pengamalan pancasila sila ke 5 adalah . . .
����������� a.�������� melaksanakan kewajiban dalam keyakinannya terhadap Tuhan Yang Maha Esa
����������� b.�������� memperlakukan manusia/orang lain sesuai dengan harkat dan martabatnya sebagai makhluk ciptaan Tuhan Yang Maha Esa.
����������� c.�������� sanggup dan rela berkorban untuk kepentingan bangsa dan negara jika suatu saat diperlukan.
����������� d.������� mengembangkan sikap gotong royong dan kekeluargaan dengan lingkungan masyarakat sekitar.
���������� e.�������� mengutamakan musyawarah mufakat dalam setiap mengambil keputusan untuk kepentingan bersama.

������ 23.Dibawah ini yang termasuk pengamalan pancasila sila ke 1 adalah . . .
����������� a.�������� melaksanakan kewajiban dalam keyakinannya terhadap Tuhan Yang Maha Esa
��������� b.�������� memperlakukan manusia/orang lain sesuai dengan harkat dan martabatnya sebagai makhluk ciptaan Tuhan Yang Maha Esa.
����������� c.�������� sanggup dan rela berkorban untuk kepentingan bangsa dan negara jika suatu saat diperlukan.
��������� d.������� mengutamakan musyawarah mufakat dalam setiap mengambil keputusan untuk kepentingan bersama.
�������� e.�������� mengembangkan sikap gotong royong dan kekeluargaan dengan lingkungan masyarakat sekitar.
������� 24.Dibawah ini yang termasuk pengamalan pancasila sila ke 2 adalah . . .
����������� a.�������� melaksanakan kewajiban dalam keyakinannya terhadap Tuhan Yang Maha Esa
����������� b.�������� sanggup dan rela berkorban untuk kepentingan bangsa dan negara jika suatu saat diperlukan.
��������� c.�������� mengembangkan sikap gotong royong dan kekeluargaan dengan lingkungan masyarakat sekitar
��������� d.������� memperlakukan manusia/orang lain sesuai dengan harkat dan martabatnya sebagai makhluk ciptaan Tuhan Yang Maha Esa.
��������� e.�������� mengutamakan musyawarah mufakat dalam setiap mengambil keputusan untuk kepentingan bersama.

�������� 25. Mengembangkan sikap gotong royong dan kekeluargaan dengan lingkungan masyarakat sekitar. Hal tersebut merupakan pengamalan pancasila pada sila ke . . .
����������� a.�������� 1
����������� b.�������� 2
����������� c.�������� 3
����������� d.������� 4
����������� e.�������� 5
�� 26. Tata pergaulan dunia yang universal, ini sesuai dengan nilai kesetaraan artinya setiap manusia memiliki kesejajaran, tanpa membedakan suku, ras dan agama. Hal tersebut merupakan pengamalan pancasila pada sila ke . . .
����������� a.�������� 1
����������� b.�������� 2
����������� c.�������� 3
��������� � d.������� 4
����������� e.�������� 5



"
Source : http://metabudi.blogspot.com/2014/09/soal-sikap-positif-dan-negatif.html


Pak Topik menjahitnya kopiah

Kopiah dijahit Beldu yang utuh

Wabillahi taufik walhidayah

Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh