Jumat, 13 Maret 2015

what a day! =.=

Hallo sobat blogger semua !, pastinya dalam kondisi yang sehat wal'afiat bukan sobat semua ? Amiin. Kita akan mencoba mengangkat bahasan tentang what a day! =.=."

okeh.. macam2 hal blaku hari.. duh~

Malam semalam abah dah gerak gi jb, naik bas je. Abah tk larat nak drive sorang tanpe ade co-driver( aku ler,huhu). Urusan jual-beli kereta along tak settle lagi, so abah kena gi jb uruskan. So hari nie, aku ngan mama jelah berdua gi jage kedai abah kat Kota Bahru. Okeh, kul 11 pagi, aku n mama dah kua rumah. Time mula2 drive aku dah start rase kereta lain mcm skit. Lampu battery, ABS, SRS sume menyala. Padahal semalam baru tukar battery kereta. So aku expect something wrong with the battery, mungkin ade yg tak nyambung lagi, or baru nak panas2. ( pikiran2 org yg noob psl kereta ,) aku n mama pon dah mula risau gak. So mama call abah tanya mcm mana, abah kata go on jln dulu. Pergi ke workshop yg tukar batter semlm.. nk ke workshop smlm tu, ade gak la dalam 25minit perjalanan.. aku pon bertawakal jela, drive saja.. then baru dalam 10minit drive, tiba2 radio, air-cond dah tak hidup. Mati sendiri. Ohh dangg~ ak pon try bukak tingkap,( giler takde air-cond, tk bukak tgkap. Lemas kg.) tingkap pon lemah semacam gerak. Ok now enjin kereta lak tak bape power dah. Bila tekan minyak, kereta macam dah start terenjut2.. aduhh.. mama dah cuak kt sebelah. Aku cakap kat mama yang kereta nih mmg dah tak boleh nak pegi ni. Ak pon ke tepi kiri nk cari port untuk park.

Ngam2 aku ke tepi, kereta terus mati tanpa ucap goodbye ke selamat tinggal ker. Walawey~~ wth lorr� nak dijadikan cerita, nasib baiklah pagi ni aku tak lalu jalan highway, aku lalu jalan lama. Lalu kampong. Kalau lalu highway, lagilah risau. Yelah, dah la berdua je ngan mama, dgn merc abah. Dengan zaman sekarang ni orang macam2 ragam, macam2 kes. Risau gak� tapi nasib baik kereta mati kat jalan kampong. Tepi2 jalan semua rumah2 orang.. agak lebih selamat la. Ok sambung balik cite tadi, pas kereta mati. Aku n mama agak panic gak, masing2 bknye tahu psl kereta nih.


Nasib baik � kilometer lepas, ada satu workshop. Aku cakap ngan mama biar aku jalan ke workshop tu, mama tinggal jage kereta. Tapi mama taknak, mama kate biar dia jalan, aku yg jage kereta sebab mama ckp dia bukan tahu pasal kereta. Jadi aku pon ikut jelah cakap mama, aku lock kereta n tunggu kat tepi sambil tengok mama berjalan ke bengkel tu utk panggil mekanik sambil diiringi doa dari aku. I�m worried about her. Oohhh.. why thing like this had to happen when abah is not around here?? Pengalaman utk aku kot.
Lama jugak mama pergi ke workshop tu, dekat 10minit tak balik2 lagi. Lepas 10minit mcm tu mama datang ngan mekanik naik kereta. Bila dorang sampai, aku cerita la kat mekanik pasal masalah kereta tu. Yang mama ni, suspect ade tak kena ngan battery kereta sbb smlm baru tukar. Tapi mekanik tu ckp bukan tu,die kate die rase problem ngan autinater kereta. Autinater kereta problem, sebab kereta dah tak nak hidup n takde power sebab antinater tu menolak semua power/cas dari battery.


Tapi aku n mama nih, mcm caye tak caye je kat mekanik tu� Sebab die timbulkan isu lain. Kteorg risau kalau kena tipu je. � (this is what happen if we worried too much� terlalu risau tak bertempat. * My bad..) Yela baru tuka battery kos rm300+. Ni timbulkan masalah lain lak, *money lagi la weh.. So call abah tanya macam mana. Abah pon mcm tak berapa nak caye. Abah ni bukannya suka hantar kereta kat tempat sembarangan tempat. Sebolehnye abah nak suruh try bawak kereta kat workshop battery semalam. But the problem is, kereta tu memang takde power dah� mekanik tu cakap klu gerak pon mmg tak boleh pergi jauh. Kereta akan mati jugak nanti. So nak tak nak, mmg kena angkut kereta ke workshop die jgk. So follow die balik workshop.

Memang betul antinater kereta yg problem. I�d leant something new here. Kalau sebelum nih tak pnh tahu pon psl kejadah, ni baru dgr. :P mekanik tu nk tolong hantar ke rumah, tapi mama tak nak. Mama nak tnggu kalau boleh. Tapi orang tu kate, makan mase lame jgk nih. Pastu kteorg ckp takpe, sbb mama nak panggil sdare aku, Wan datang. Dekat sejam macam tu baru die datang. Die nih macam hero mama aku lak, kalau ade pape hal ke mesti mama paggil die dan die plak sentiase ade utk tolong. *May Allah bless U.


Bila Wan dah datang, die amek bawak gi makan n mama mintak tolong hantar ke kedai abah. Dah lambat nak bukak kedai, tapi still mama nak bukak jugak. Pukul 2.30 macam tu baru sampai n bukak kedai abah. (stokes ECPI). Kerja senang je, tak sibuk mana. Tunggu customer saja. Huhu.. dalam pukul 4 macam tu adeso rang customer datang. Okeh, ini pula KES-2 selepas kes kereta.


Masa aku n mama tengah lepak tgk tv n aku lak on9 dalam bilik dlm kedai, tiba- tiba ade motor hon2 kat lua. Ade sorang lelaki datang, umur dalam 50-an kot, tapi orangnyer tinggi n badan segak lagi. Die naik motor skuter Naza yang besar tu. Die parking motor die btol2 depan kedai. Kalau boleh die nak bwk motor die tros masuk dlm kedai agknye. Aku n mama pon keluar la dr bilik, aku tanyelah nak beli air yer. Die masuk dlm, n tnye �harga sebotol brape?� Aku tnye blk, �ahli ke?�. Die tanye aku balik �ada ahli2 ke?� aku ckp la kalau ahli harga murah sikit. Die ckp .oowhh.. pastu die tnye harge kalau abes kurang brape? Ak ckplah harge brape2 n tk mmg fix tkleh kurg. Mama pon explain jgk. Pastu die tanye lak kalau sekotak brape? Sambil berdiri, n jln2 tengok2 sekeliling dalam kedai� banyak tanye tol die nih, tapi takpe lagi tu..

okeh now, what make�s me feel curious is, die mule terintai2 bilik yg dlm kedai. Due kali die pusing2 mcm nak tengok dalam bilik tu. Macam tgh check onsomething� pastu siap leh tnye �takde org laki jage kedai nih?� sambil kepale die intai masuk dalam bilik tu. aku n mama dah cuak! Seyes cuak gile!! Tp ak still act cool lagi, wlupon dlm hati tuhan jela yg thu� rase jantung mcm nak gugur��. Dengan teringat mcm2 kes samun, rompak.. dah la kedai aku ni pintu depan kecik dan mcm tertutup sikit. Owhh gosh!~~


Bila die tnye mcm tkde org laki ke jage, mama tak jwb takde. Mama jwb, ade.. tapi die keluar sekejap. Kejap lagi die balik� bagus jgk mama jwb mcm tu, at least klu die niat tak baik ke, die pon terpikir2 byk kali�
Dengan gaya die yg tangan asik seluk2 poket die, aku mmg dah risau gak.. tgk care die yg dah len macam tu, ak dh grk diri kat lua kedai dah, smbil act cool macam biase. Ape2 akan jadi, aku dah ready nak mintak tolong dah, sbb sblh kedai ade bengkel... mama pon dah berdiri dekat2 pintu jugak� aku rase orang tu pon prasan yang kteorg macam dah lain macam jugak. Tapi die buat2 biase lagi. Still tanye2 lagi.. he�s so suspicious. Kalau boleh aku nak die cpt blah. Dlm hati aku mmg btol2 doa supaya tkde pape yg blaku n die cpt2 la blah� huhhh� Aku pon tak bgnjak dr pintu n mate aku dok tgk gelagat die btol2� die pon rase mcm tak selesa jgk dah. Pastu die kate boleh la, die beli satu. Huhh, tak beli pon takpe. Aku tak kisah, jnji ko blah� Alhamdulillah tkde pape blaku� mama kate rse nk pitam dah.. hehe� dengan siang hari tadi kereta wat hal, ni kat kedai dpt customer suspicious semacam�.. penat nak fikir oii�
Lepas die blah, aku n mama duduk kat kerusi depan pintu dah. Takot jer orang tu dtg balik� tak pernah2 aku n mama lepak dpn tu, selalunyer lepak dalam blik, klu ade org baru kua. Tapi hari ni mmg dah berderauu darah giler dah.. kalau kereta ade, rasenyer dah terus balik umah dah. Tapi kereta kat worksop lak. Kne tggu kereta settle. Dalam kul 4.30 macam tu org workshop call n kate kereta dah saip n dah boleh amek. Ape lagi, mama pon tros call wan suruh amek.. then pukul 5.15 macam tu baru wan amek� huhh lega dapat balik� masuk kereta, aku terus cerita kat Wan pasal orang tadi. Wan yang dengar pon cakap �hissshh�.. orang niat tak betul dah tu��. Dia kate byk dah kes2 yg nak samun ke rompak mcm tu� tapi Alhamdulillah, segalanya selamat�. Penuh pengalaman hari nie�. hope esok baik2 saja..

"
Source : http://mooneramoon.blogspot.com/2010/06/what-day.html

         Akhir kata semoga postingan tentang what a day! =.= yang saya buat ini dapat bermanfaat untuk pembaca sekalian.

ಮುಂಗಾರು ಮಳೆಯೇ ಏನು ನಿನ್ನ ಹನಿಗಳ ಲೀಲೆ...

Salam persahabatan buat Sobat semua !, kabar baik tentunya bagi Sobat semua. Sekarang kita akan mengulas tentang ಮುಂಗಾರು ಮಳೆಯೇ ಏನು ನಿನ್ನ ಹನಿಗಳ ಲೀಲೆ...."ಚಿತ್ರ: ಮುಂಗಾರು ಮಳೆ
ಸಂಗೀತ: ಮನೋಮೂರ್ತಿ
ಹಾಡಿದವರು: ಸೋನು ನಿಗಮ್


ಮುಂಗಾರು ಮಳೆಯೇ ಏನು ನಿನ್ನ ಹನಿಗಳ ಲೀಲೆ
ನಿನ್ನ ಮುಗಿಲ ಸಾಲೇ ಧರೆಯ ಕೊರಳ ಪ್ರೇಮದಮಾಲೆ
ಸುರಿವ ಒಲುಮೆಯ ಜಡಿಮಳೆಗೆ ಪ್ರೀತಿ ಮೂಡಿದೆ
ಯಾವ ಚಿಪ್ಪಿನಲ್ಲಿ ಯಾವ ಹನಿಯು ಮುತ್ತಾಗುವುದೋ
ಒಲವು ಎಲ್ಲಿ ಕುಡಿ ಒಡೆಯುವುದೋ ತಿಳಿಯದಾಗಿದೆ
ಮುಂಗಾರು ಮಳೆಯೇ ಏನು ನಿನ್ನ ಹನಿಗಳ ಲೀಲೆ...

ಭುವಿ ಕೆನ್ನೆ ತುಂಬಾ ಮುಗಿಲು ಸುರಿದ ಮುತ್ತಿನ ಗುರುತು
ನನ್ನ ಎದೆಯ ತುಂಬಾ ಅವಳು ಬಂದ ಹೆಜ್ಜೆಯ ಗುರುತು
ಹೆಜ್ಜೆ ಗೆಜ್ಜೆಯಾ ಸವಿಸದ್ದು ಪ್ರೇಮನಾದವೋ....
ಎದೆ ಮುಗಿಲಿನಲ್ಲಿ ರಂಗು ಚೆಲ್ಲಿ ನಿಂತಳು ಅವಳು
ಬರೆದು ಹೆಸರ ಕಾಮನಬಿಲ್ಲು ಏನು ಮೋಡಿಯೋ
ಮುಂಗಾರು ಮಳೆಯೇ ಏನು ನಿನ್ನ ಹನಿಗಳ ಲೀಲೆ...

ಯಾವ ಹನಿಗಳಿಂದ ಯಾವ ನೆಲವು ಹಸಿರಾಗುವುದೋ
ಯಾರ ಸ್ಪರ್ಶದಿಂದ ಯಾರ ಮನವು ಹಸಿಯಾಗುವುದೋ
ಯಾರ ಉಸಿರಲ್ಯಾರ ಹೆಸರೋ ಯಾರು ಬರೆದರೋ
ಯಾವ ಪ್ರೀತಿ ಹೂವು ಯಾರ ಹೃದಯದಲ್ಲರಳುವುದೋ
ಯಾರ ಪ್ರೇಮ ಪೂಜೆಗೆ ಮುಡಿಪೋ ಯಾರು ಬಲ್ಲರೋ
ಮುಂಗಾರು ಮಳೆಯೇ ಏನು ನಿನ್ನ ಹನಿಗಳ ಲೀಲೆ...

ಒಲವ ಚಂದಮಾಮ ನಗುತ ಬಂದ ಮನದಂಗಳಕೆ
ಪ್ರೀತಿ ಬೆಳಕಿನಲ್ಲಿ ಹೃದಯ ಹೊರಟಿದೆ ಮೆರವಣಿಗೆ
ಅವಳ ಪ್ರೇಮದೂರಿನ ಕಡೆಗೆ ಪ್ರೀತಿ ಪಯಣವೋ..
ಪ್ರಣಯದೂರಿನಲ್ಲಿ ಕಳೆದು ಹೋಗೊ ಸುಖವ ಇಂದು
ಧನ್ಯನಾದೆ ಪಡೆದುಕೊಂಡು ಹೊಸ ಜನ್ಮವೋ
ಮುಂಗಾರು ಮಳೆಯೇ ಏನು ನಿನ್ನ ಹನಿಗಳ ಲೀಲೆ...."
Source : http://www.kannada-lyrics.in/2008/04/blog-post_6656.html

         Saya banyak berharap kepda para pembaca yang budiman sudi memberikan kritik dan saran yang membangun kepada saya tentang ಮುಂಗಾರು ಮಳೆಯೇ ಏನು ನಿನ್ನ ಹನಿಗಳ ಲೀಲೆ... demi bahasan-bahasan lainnya di kesempatan-kesempatan berikutnya. Semoga bahasan ini berguna bagi saya pada khususnya juga para pembaca yang budiman pada umumnya.

Portable BlackBerry Master Control Program (MCP) 0.9.1.1

Salam sejahtera buat sobat semuanya, semoga selalu diberi kebahagiaan dan kesejahteraan yang abadi. Hari ini kita akan mencoba membahas tentang Portable BlackBerry Master Control Program (MCP) 0.9.1.1."

Portable BlackBerry Master Control Program (MCP) 0.9|Mediafire

BlackBerry Master Control Program (MCP)�is a power tool for BlackBerry devices designed for moderate to advanced users.

With MCP you can easily load/save/erase any module you want, take screenshots of your device, turn the radio on or off, synchronize the time on your device to your PC, reset to factory settings (remove IT policies), perform a handheld wipe�� and tons of other cool stuff!

MCP can perform all possible combinations of Java Loader commands and options via an intuitive yet easy to use 32-bit Windows GUI (graphical user interface).

MCP offers a full GUI for managing and optimizing any BlackBerry operating system that is installed on your computer, including the ability to install a selected OS without having to uninstall other OS�s first.�� All selections/operations are performed in real time and the GUI provides instant �live� feedback on the current state of the OS you are preparing to install.� You can switch between MCP and CrackMem with no adverse effects.


"
Source : http://giler-download.blogspot.com/2011/11/portable-blackberry-master-control.html


Madah diungkap santun bitara

Pantun dilantun mengusik hati

Salah dan silap tutur bicara

Pohon diampun seikhlas hati

Surprised by God: An Evening with Rabbi Danya Ruttenberg - This Thursday Night!

Halo apa kabar Sobat semua ?, tentunya Sobat semua pasti dalam keadaan sehat wal'afiat tidak kurang satu apapun. Kali ini kita akan membuka topik tentang Surprised by God: An Evening with Rabbi Danya Ruttenberg - This Thursday Night!."


"
Source : http://rabbicreditor.blogspot.com/2008/10/surprised-by-god-evening-with-rabbi.html

         Demikian yang dapat saya paparkan mengenai Surprised by God: An Evening with Rabbi Danya Ruttenberg - This Thursday Night! yang menjadi pokok bahasan kali ini, tentunya masih banyak kekurangan dan kelemahannya, kerena terbatasnya pengetahuan dan kurangnya rujukan atau referensi yang ada hubungannya dengan judul postingan ini.

Kamis, 12 Maret 2015

Kisah Abu Hanifah dan Tukang Sepatu Tetangganya

Selamat bertemu kembali Sobat semua !, saya harap Sobat semua masih dalam keaadaan sehat dan bahagia. Dalam kesempatan ini kita akan mengupas tentang Kisah Abu Hanifah dan Tukang Sepatu Tetangganya ."
Di Kufah, Abu Hanifah mempunyai tetangga seorang tukang sepatu. Sepanjang hari tukang sepatu itu bekerja. Menjelang malam barulah ia pulang ke rumah. Biasanya, ia membawa oleh-oleh berupa daging untuk dimasak atau seekor ikan besar untuk dibakar. Selesai makan, tukang sepatu itu terus minum tiada henti-hentinya sambil bernyanyi dan baru berhenti jauh malam setelah ia merasa mengantuk sekali, kemudian tertidur pulas.

Abu Hanifah yang sudah terbiasa melaksanakan Shalat sepanjang malam, tentu saja merasa terganggu oleh suara nyanyian si tukang sepatu tersebut. Tetapi, ia diamkan saja. Pada suatu malam, Abu Hanifah tidak mendengar tetangganya itu bernyanyi-nyanyi seperti biasanya. Sesaat Abu Hanifah keluar untuk mencari kabarnya, ternyata menurut keterangan tetangga lain, ia baru saja ditangkap polisi dan ditahan.

Kisah Abu Hanifah dan Tukang Sepatu Tetangganya

Selesai Shalat Subuh, ketika hari masih pagi, Abu Hanifah naik bigal-nya menuju ke istana. Ia ingin menemui Amir Kufah. Ia disambut dengan penuh khidmat dan hormat. Sang Amir sendiri yang berkenan menemuinya. �Ada yang bisa aku bantu?� tanya sang Amir.
�Tetanggaku yang pekerjanaannya tukang sepatu kemarin ditangkap polisi. Tolong lepaskan ia dari tahanan, Amir," jawab Abu Hanifah.
�Baiklah,� kata Amir yang segera menyuruh seorang polisi penjara untuk melepaskan tetangga Abu Hanifah yang baru ditangkap kemarin petang itu.

Abu Hanifah pulang ke rumah dengan naik bigal-nya pelan-pelan. Sementara, si tukang sepatu berjalan kaki di belakangnya. Ketika tiba di rumah, Abu Hanifah turun dan menoleh kepada tetangganya itu seraya berkata, �Bagaimana? Aku tidak mengecewakanmu, kan?�
�Tidak, bahkan sebaliknya,� Ia menambahkan,
�Terima kasih. Semoga Allah memberimu balasan kebajikan."

Sejak itu ia tidak lagi mengulangi kebiasaannya, sehingga Abu Hanifah dapat merasa lebih khusyuk� dalam ibadahnya setiap malam.
"
Source : http://kisahimuslim.blogspot.com/2015/01/kisah-abu-hanifah-dan-tukang-sepatu.html

         Kiranya cukup sampai disini sedikit ulasan tentang Kisah Abu Hanifah dan Tukang Sepatu Tetangganya yang dapat saya sampaikan. Untuk segala kesalahan dan tutur kata yang kurang berkenan dihati sobat semua, baik yang saya sengaja maupun tidak, saya mohon maaf yang sebesar-besarnya.

JAWABAN SOAL UAS STAI ALYASINI DESAIN PEMBELAJARAN SEMESTER V

Saya slalu rindu pada sobat semua, saya berharap sobat semua slalu dalam lindungan Yang Maha Kuasa. Bahasan kali ini adalan tentang JAWABAN SOAL UAS STAI ALYASINI DESAIN PEMBELAJARAN SEMESTER V."

JAWABAN SOAL UAS STAI ALYASINI
DESAIN PEMBELAJARAN
SEMESTER V
1.������ A. Sebagai disiplin : Desain pembelajaran membahas berbagai penelitian dan teori tentang strategi serta proses pengembengan pembelajaran dan pelaksanaannya
B. Sebagai ilmu : Desain pembelajaran merupakan ilmu untuk menciptakan spesifikasi pengembangan, pelaksanaan, penilaian, serta pengelolaan situasi yang memberikan fasilitas pelayanan pembelajaran dalam skala makro dan mikro untuk berbagai mata pelajaran pada berbagai tingkatan kompleksitas
C. Sebagai system: Desain pembelajaran merupakan pengembangan sistem pembelajaran dan sistem pelaksanaannya termasuk sarana serta prosedur untuk meningkatkan mutu belajar
D. Sebagai proses: Merupakan pengembangan sistematis tentang spesifikasi pembelajaran dengan menggunakan teori pembelajaran dan teori belajar untuk menjamin mutu pembelajaran
���� 2.�����
3. Komponen utama dari desain pembelajaran adalah:
a. Pembelajar (pihak yang menjadi fokus) yang perlu diketahui meliputi, karakteristik� mereka, kemampuan awal dan pra syarat.
b. Tujuan Pembelajaran (umum dan khusus) Adalah penjabaran kompetensi yang akan dikuasai oleh pembelajar.
c. Analisis Pembelajaran, merupakan proses menganalisis topik atau materi yang akan dipelajari
d. Strategi Pembelajaran, dapat dilakukan secara makro dalam kurun satu tahun atau mikro dalam kurun satu kegiatan belajar mengajar.
5. Bahan Ajar, adalah format materi yang akan diberikan kepada pembelajar
e. Penilaian Belajar, tentang pengukuran kemampuan atau kompetensi ang sudah dikuasai atau belum.
4.Guru Sebagai Pengembang Media pembelajaran artinya menggunakan alat dan media pembelajaran yang ada dan dikembangkan sehingga tercipta suatu yang baru, contoh : mengembangkan LKS menjadi modul dll .
5.
6.
7. Pengertian dari model-model pembelajaran :
a. Model berorientasi kelas biasanya ditujukan untuk mendesain pembelajaran level mikro (kelas) yang hanya dilakukan setiap dua jam pelajaran atau lebih. Contohnya adalah model ASSURE.
b. Model beroreintasi sistem yaitu model desain pembelajaran untuk menghasilkan suatu sistem pembelajaran yang cakupannya luas, seperti desain sistem suatu pelatihan, kurikulum sekiolah, dll. contohnya adalah model ADDIE.
c. Model berorientasi produk adalah model desain pembelajaran untuk menghasilkann suatu produk, biasanya media pembelajaran, misalnya video pembelajaran, multimedia pembelajaran, atau modul. Contoh modelnya adalah model hannafin and peck.
d. model prosedural dan model melingkar. Contoh dari model prosedural adalah model Dick and Carrey sementara contoh model melingkar adalah model Kemp.
������
8. Langkah�langkah Desain Pembelajaran menurut Dick and Carey adalah:
a. Mengidentifikasikan tujuan umum pembelajaran.
b. Melaksanakan analisi pembelajaran
c. Mengidentifikasi tingkah laku masukan dan karakteristik siswa
d. Merumuskan tujuan performansi
e. Mengembangkan butir�butir tes acuan patokan
f. Mengembangkan strategi pembelajaran
g. Mengembangkan dan memilih materi pembelajaran
h. Mendesain dan melaksanakan evaluasi formatif
i. Merevisi bahan pembelajaran
j. Mendesain dan melaksanakan evaluasi sumatif
9. 5 tahap pengembangan model :
Langkah 1: Analisis
Tahap analisis merupakan suatu proses mendefinisikan apa yang akan dipelajari oleh peserta belajar, yaitu melakukan needs assessment (analisis kebutuhan), mengidentifikasi masalah (kebutuhan), dan melakukan analisis tugas (task analysis).
Langkah 2: Desain
Pertama merumuskan tujuan pembelajaran yang SMAR (spesifik, measurable, applicable, dan realistic). Selanjutnya menyusun tes, dimana tes tersebut harus didasarkan pada tujuan pembelajaran yag telah dirumuskan tadi. Kemudian tentukanlah strategi pembelajaran yang tepat harusnya seperti apa untuk mencapai tujuan tersebut
Langkah 3: Pengembangan
Pengembangan adalah proses mewujudkan blue-print alias desain tadi menjadi kenyataan
Langkah 4: Implementasi
Implementasi adalah langkah nyata untuk menerapkan sistem pembelajaran yang sedang kita buat.
Langkah 5: Evaluasi
Evaluasi adalah proses untuk melihat apakah sistem pembelajaran yang sedang dibangun berhasil, sesuai dengan harapan awal atau tidak.

"
Source : http://sofiyulloh.blogspot.com/2013/01/jawaban-soal-uas-stai-alyasini-desain.html

         Demikianlah yang dapat kami sampaikan mengenai JAWABAN SOAL UAS STAI ALYASINI DESAIN PEMBELAJARAN SEMESTER V yang menjadi bahasan kita kali ini, tentunya banyak kekurangan dan kelemahan kerena terbatasnya pengetahuan saya dan banyak berharap kepada para pembaca yang budiman untuk memberikan kritik saran kepada saya. Semoga tulisan ini dapat bermanfaat bagi saya khususnya dan para pembaca. Aamiin !

Dialog Rasulullah dengan Iblis

Salam persaudaraan buat sobat blogger semua, harapan saya semoga sahabat semua selalu dalam keadaaan yang makmur dan sejahtera. Kali ini kita akan membuka tema tentang Dialog Rasulullah dengan Iblis."
Dialog Rasulullah SAW dengan iblis:
Dari Muadz bin Jabal, dari Ibnu Abbas: Ketika kami sedang bersama-sama�Rasulullah saw di kediaman seorang sahabat Anshar, terdengar panggilan seseorang dari luar ,,,
"Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk? Sebab kalian akan membutuhkanku.
" Rasulullah saw bersabda:�
Tahukah kalian siapa yang memanggil?
� Kami�menjawab: �
Allah dan rasul-Nya yang lebih tahu.
� Rasulullah melanjutkan, �
itu Iblis, laknat Allah bersamanya.

Kemudian Sayyidina Umar bin Khattab berkata:�Izinkan aku membunuhnya wahai Rasullulah.
� Rasulullah menahannya: �
Sabar wahai Umar, bukankah kamu tahu bahwa Allah memberinya kesempatan hingga hari�kiamat? Lebih baik bukakan pintu untuknya, sebab dia telah diperintahkan untuk ini, pahamilah apa hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik.�
Ibnu Abbas ra berkata: pintu lalu dibuka, ternyata dia seperti seorang kakek yang cacat satu matanya. Di janggutnya terdapat 7 helai rambut seperti rambut�kuda, taringnya terlihat seperti taring babi, bibirnya seperti bibir sapi.
Iblis berkata: �Salam untukmu Muhammad. Salam untukmu para hadirin�
Rasulullah saw lalu menjawab:�
Salam hanya milik Allah swt,�sebagai makhluk terlaknat, apa keperluanmu?�
Iblis menjawab: � Wahai Muhammad, aku datang kesini bukan atas kemauanku, namun karena terpaksa�.
�Siapa yang memaksamu?�
�Seorang malaikat utusan Allah mendatanganiku dan berkata:�Allah SWT memerintahkanmu untuk mendatangi Muhammad sambil menundukan diri.�Beritahu Muhammad�tentang caramu dalam menggoda manusia. Jawablah dengan jujur semua pertanyaannya."
Demi kebesaran Allah, andai kau berdusta satu kali saja, maka Allah akan�jadikan dirimu debu yang ditiup angin.Oleh karena itu aku sekarang mendatanganimu. Tanyalah apa yang hendak Kau tanyakan. Jika aku berdusta, aku akan dicaci oleh setiap musuhku. Tidak ada�sesuatu pun yang paling besar menimpaku daripada cacian musuh.�
Manusia yang dibenci iblis:
Rasulullah saw lalu bertannya kepada iblis:�
"Kalau kau benar jujur, siapakah manusia yang paling kau benci?
� Iblis segera menjawab:�
�Kamu, kamu dan orang�sepertimu adalah makhluk Allah yang paling aku benci.�
�Siapa lagi?� tanya Rasulullah saw.
�Pemuda yang bertaqwa memberikan dirinya mengabdi kepada Allah swt.�
�Lalu Siapa lagi?�
�Orang alim dan wara� (loyal)�
�Lalu siapa lagi?�
�Orang yang selalu bersuci (juga merujuk kepada orang yang tetap wudu�nya).�
�Siapa lagi?�
�Seorang yang fakir yang sabar dan tak pernah mengeluhkan kesulitannya kepada orang lain?�
�Apa tanda kesabarannya?�
�Wahai Muhammad, jika ia tidak mengeluhkan kesulitannya kepada orang lain selama 3 hari, Allah akan memberi pahala orang � orang yang sabar.�
�Selanjutnya apa?�
�Orang yang bersyukur�
�Apa tanda kesyukurannya ?�
�Ia mengambil kekayaannya dari tempatnya, dan mengeluarkannya juga dari tempatnya�.
�Pandanganmu mengenai orang seperti Abu Bakar?�
�Ia tidak menurutiku di masa jahiliyah, apalagi dalam Islam.�
�Umar Bin Khattab ?�
�Demi Allah, setiap berjumpa dengannya aku pasti kabur (ketakutan).�
�Usman Bin Affan?�
�Aku Malu kepada orang yang malaikat pun malu kepadanya.�
�Ali Bin Abi Thalib?�
�Aku berharap darinya agar kepalaku selamat, dan berharap ia melepaskanku dan aku melepaskannya. Tetapi ia tak akan mau melakukan itu.� (Ali Bin Abi Thalib�selalu berdzikir terhadap Allah swt)
Yang dapat menyakiti iblis:
�Apa yang kau rasakan jika melihat seseorang dari umatku yang hendak shalat?�
�Aku merasa panas dingin dan gemetar.�
�Kenapa?�
�Sebab, setiap seorang hamba yang bersujud 1 kali kepada Allah, Allah mengangkatnya 1 derajat hamba terebut.�
�Jika seorang umatku berpuasa ?�
�Tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka.�
�Jika ia berhaji?�
�Aku seperti orang gila.�
�Jika ia membaca Al-Qur�an?�
�Aku merasakan diriku meleleh laksana timah di atas api�
�Jika ia bersedekah?�
� Itu sama saja orang tersebut membelah tubuhku dengan gergaji.�
�Mengapa bisa begitu ?�
� Sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan baginya. Yaitu keberkahan dalam hartanya, hidupnya disukai, sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dengan�api neraka dan segala macam musibah akan terhalau dari dirinya.�
�Apa yang dapat mematahkan pinggangmu?�
�Suara kuda perang dijalan Allah.�
�Apa yang dapat melelehkan tubuhmu?�
�Taubat orang bertaubat (orang yang benar-benar taubatnya).�
�Apa yang dapat membakar hatimu?�
�Istighfar diwaktu siang dan malam.�
�Apa yang dapat mencoreng (melukakan) wajahmu?�
�Sedekah yang diam-diam (contoh mudah ialah tangan kanan bersedekah walhal tangan kiri tidak mengetahui akan sedekah tangan kanan tersebut).�
�Apa yang dapat merusak wajahmu?�
�Shalat fajar.�
�Apa yang dapat memukul kepalamu?�
�Shalat berjamaah.�
�Apa yang paling mengganggumu?�
�Majlis para ulama.�
�Bagaimana cara makanmu?�
�Dengan tangan kiri dan jariku.�
�Dimanakah kau menaungi anak-anak mu dimusim panas?�
�Dibawah kuku manusia (perintah supaya memendekkan kuku).�
Siapa saja temannya iblis:
Lalu Baginda Rasulullah bertanya lagi: �Siapa temanmu wahai Iblis?�
�Pemakan riba�
�Siapa sahabatmu?�
�Penzina�
�Siapa teman tidurmu?�
�Pemabuk�
�Siapa utusanmu?�
�Tukang sihir (juga merujuk kepada orang yang menyesatkan)�
�Apa yang membuatmu gembira?�
�Bersumpah dengan cerai"
�Siapa kekasihmu?�
�Orang yang meninggalkan Solat Jumaat�
�Siapa manusia yang paling membahagiakanmu?�
�Orang yang meninggalkan solatnya dengan sengaja�
Tak berdaya iblis dihadapan orang ikhlas:
Rasullullah SAW lalu bersabda lagi: �Segala puji bagi Allah yang telah membahagiakan ummatku dan menyengsarakanmu.�
�Iblis segera menjawab: �Tidak. Tak akan ada kebahagiaan selama aku hidup hingga Hari Akhir.�
Bagaimana Kau bisa berbahagia dengan ummatmu, sementara aku bisa�masuk ke dalam aliran darah mereka dan mereka tak bisa melihatku? Demi yang menciptakan diriku dan memberikanku kesempatan hingga hari akhir, aku akan�menyesatkan mereka semua. Baik yang bodoh, atau yang pintar, yang bisa membaca dan tidak bisa membaca, yang durjana dan yang saleh, kecuali hamba Allah yang�ikhlas�(Mukhlisin).�
�Siapa orang yang ikhlas menurutmu ?�
�Tidaklah Kau tahu wahai Muhammad, bahawa barang siapa yang menyukai emas dan perak, ia bukan orang yang ikhlas. Jika kau lihat orang yang tidak menyukai�dinar dan dirham, tidak suka pujian dan sanjungan, aku bisa pastikan bahwa ia orang yang ikhlas, maka aku meninggalkannya. Selama seorang hamba masih�menyukai harta dan sanjungan serta hatinya masih selalu terikat dengan kesenangan dunia, ia sangat patuh padaku.�
iblis dan 70.000 anaknya:
Iblis berkata lagi: �Tahukah kamu wahai Muhammad, bahwa aku mempunyai 70 000 anak dan setiap anak memilki 70 000 syaitan. Sebahagian ada yang aku tugaskan�untuk mengganggu ulama�. Sebahagian untuk mengganggu anak-anak muda, sebahagian untuk mengganggu orang tua, sebahagian untuk mengganggu wanita tua, sebagian�anakku juga aku tugaskan kepada para zahid.
Aku punya anak yang suka mengencingi telinga manusia sehingga ia tidur pada shalat berjamaah. Tanpanya manusia�tidak akan mengantuk pada waktu shalat berjamaah.�
�Aku juga punya anak yang suka menaburkan sesuatu dimata orang yang sedang mendengarkan ceramah ulama hingga mereka tertidur hingga pahalanya terhapus.�
�Aku juga punya anak yang senang berada di lidah manusia. Jika seseorang melakukan kebajikan lalu ia ceritakan kepada manusia (membangga-bangga), maka 99%�pahalanya akan terhapus.�
�Pada setiap seseorang wanita yang berjalan, anakku dan syaitan duduk dipinggul dan pahanya, lalu menghiasinya agar setiap orang memandanginya.�
Iblis berkata lagi: �Keluarkan tanganmu, lalu ia mengeluarkan tangannya lalu syaitan pun menghiasi kukunya. Mereka, anak-anak ku selalu menyusup dan berubah�ke satu kondisi ke kondisi lainnya, dari satu pintu ke pintu lainnya untuk menggoda manusia hingga mereka terhempas dari keikhlasan mereka.�Akhirnya mereka menyembah Allah tanpa ikhlas, namun mereka tidak merasakannya.�
Berkata lagi Iblis tersebut:�
"Tahukah kamu wahai Muhammad? Bahwa ada rahib yang telah beribadat kepada Allah selama 70 tahun. Setiap orang sakit yang�didoakan olehnya sembuh seketika. Aku terus meggodanya hingga ia berzina, membunuh dan kufur.�
Cara iblis menggoda:
Iblis menyambung ceritanya: �Tahukah kamu wahai Muhammad? Dusta berasal dari diriku. Akulah mahluk pertama yang berdusta. Pendusta adalah sahabatku. Barang�siapa bersumpah dengan berdusta, ia kekasihku. Tahukah kau Muhammad? Aku bersumpah kepada Adam dan Hawa derngan nama Allah bahwa aku benar-benar�menasihatinya. Sumpah dusta adalah kegemaranku. Ghibah (gosip) dan Namimah (adu domba) kesenanganku. Kesaksian palsu kegembiraanku.
Orang yang bersumpah�untuk menceraikan istrinya ia berada di pinggir dosa walau hanya sekali dan walaupun ia benar. Sebab barang siapa membiasakan dengan kata-kata cerai,isterinya menjadi haram baginya. Kemudian ia akan beranak cucu hingga hari kiamat. Jadi semua anak-anak zina dan ia masuk neraka hanya karena satu kalimat, yaitu Cerai.�
Iblis menyambung: �Wahai Muhammad, umatmu ada yang suka mengulur-ngulur (melambat-lambatkan) solat, Setiap ia hendak berdiri untuk solat, aku bisikkan�padanya waktu masih lama, kamu masih sibuk, lalu ia menundanya hingga ia melaksanakan solat di luar waktu, maka solat itu dipukulkannya ke mukanya.�
�Jika ia berhasil mengalahkanku, aku biarkan ia shalat. Namun aku bisikkan ke telinganya lihat kiri dan kananmu, ia pun menoleh. Pada saat itu aku usap�dengan tanganku dan kucium keningnya serta aku ucapkan �solatmu tidak sah�. Bukankah kamu tahu Muhammad, orang yang banyak menoleh dalam shalatnya akan�dipukul?�
�Jika ia solat sendirian, aku suruh dia untuk bergegas. Iapun solat seperti ayam yang mematuk beras. Jika ia berhasil mengalahkanku dan ia shalat berjama�ah,�aku ikat lehernya dengan tali, hingga ia mengangkat kepalanya sebelum imam, atau meletakkan sebelum imam. Kamu tahu bahwa melakukan itu batal shalatnya dan�wajahnya akan dirubah menjadi wajah keledai.�
Iblis menyambung lagi: �Jika ia berhasil mengalahkanku, aku tiup hidungnya hingga ia menguap dalam shalat. Jika ia tidak menutup mulutnya ketika menguap,�syaitan akan masuk ke dalam dirinya, dan membuatnya menjadi bertambah serakah dan gila dunia. dan ia pun semakin taat padaku.�
Iblis berkata kepada Rasulullah: �Kebahagiaan apa untukmu, sedangkan aku memerintahkan orang miskin agar meninggalkan shalat. Aku katakan padanya, �Kamu�tidak wajib shalat, shalat hanya wajib untuk orang yang berkecukupan dan sehat. Orang sakit dan miskin tidak. Jika kehidupanmu telah berubah baru kau�shalat.� Ia pun mati dalam kekafiran. Jika ia mati sambil meninggalkan shalat, maka Allah akan menemuinya dalam kemurkaan.�
�Wahai Muhammad, apakah engkau akan bergembira dengan umatmu padahal aku mengeluarkan seperenam mereka dari Islam?�
Ada 10 permintaan iblis:
Rasulullah bertanya pula kepada Iblis: �Berapa yang kau pinta dari Tuhanmu?�
�10 macam�
� Apa saja?�
�Aku minta agar Allah membiarkanku berbagi dalam harta dan anak manusia, Allah mengizinkan.�
Allah berfirman,�
�Berbagilah dengan manusia dalam harta dan anak.Dan janjikanlah mereka, tidaklah janji setan kecuali tipuan� (Qs Al Isra :64).
�Harta yang tidak dizakatkan, aku makan darinya. Aku juga makan dari makanan haram dan bercampur dengan riba. Aku juga makan dari makanan yang tidak�dibacakan nama Allah.�
�Aku minta agar Allah membiarkanku ikut bersama dengan orang yang berhubungan dengan istrinya tanpa berlindung dengan Allah. Maka setan ikut bersamanya dan�anak yang dilahirkan akan sangat patuh kepada syaitan.�
�Aku minta kepada Allah agar aku bersama dengan orang yang menaiki kendaraan bukan untuk tujuan yang halal.�
Aku minta agar Allah menjadikan kamar mandi�sebagai rumahku. Aku minta agar Allah menjadikan pasar sebagai �masjid�ku. Aku minta agar Allah menjadikan syair sebagai �kitab�ku.
Aku minta agar Allah�memberikan saudaraku, maka ia jadikan orang yang membelanjakan hartanya untuk maksiat sebagai saudaraku.�
Allah berfirman, �Orang-orang boros (membazir)�adalah saudara-saudara syaitan. �(Qs. Al � Isra:27).
�Wahai Muhammad, aku juga meminta agar Allah membuatku bisa melihat manusia sementara mereka tidak bisa melihatku.�
Dan aku minta agar Allah memberiku�kemampuan untuk mengalir dalam aliran darah manusia. Allah menjawab, �Silakan,� aku bangga dengan hal itu hingga hari kiamat. Sebahagian besar manusia�bersamaku di hari kiamat.�
Iblis berkata lagi: �Wahai Muhammad, aku tak bisa meyesatkan orang sedikitpun,�aku hanya bisa membisikkan dan menggoda,�
�Jika aku bisa menyesatkan, tak akan tersisa seorang pun. Sebagaimana dirimu, kamu tidak bisa memberi hidayah sedikitpun, engkau hanya Rasul yang�menyampaikan amanah. Jika kau bisa memberi hidayah, tak akan ada seorang kafir pun dimuka bumi ini. Kau hanya bisa menjadi penyebab untuk orang telah�ditentukan sengsara. Orang yang bahagia adalah orang yang telah ditulis bahagia sejak diperut ibunya. Dan orang yang sengsara adalah orang yang telah ditulis�sengsara semenjak dalam kandungan ibunya.� (nafi makhluk, Isbatkan Allah)
Rasulullah SAW lalu membaca ayat berikut: �Mereka akan terus berselisih kecuali orang yang dirahmati oleh Allah SWT� (QS Hud : 118 � 119). Juga membaca,��Sesungguhnya ketentuan Allah pasti berlaku� (Qs Al-Ahzab :38).�
Iblis lalu berkata: �Wahai Rasul Allah, takdir telah ditentukan dan pena takdir telah kering.
Maha Suci Allah yang menjadikanmu pemimpin para Nabi dan Rasul, pemimpin penduduk syurga, dan yang telah menjadikan aku pemimpin makhluk-makhluk celaka dan�pemimpin penduduk neraka. Aku si celaka yang terusir. Ini akhir yang ingin aku sampaikan kepadamu. Dan aku tidak sesekali berbohong.�
Begitulah kisah mengenai Iblis, yang telah dipersaksikan kehadapan Baginda Rasulullah Saw tanpa ada sedikit pun penipuan dalam percakapannya.
"
Source : http://wakanacanane.blogspot.com/2015/01/dialog-rasulullah-dengan-iblis.html


Tari beradat langkah bertingkah

Kalung suasa menghias dada

Tiba saat kita berpisah

Cemerlang ditingkat jemu tiada